صفحه‌نخست / فضای مجازی / آینده پژوهی / آینده فناوری ارتباطات و اطلاعات و اثر آن بر روابط عمومی

آینده فناوری ارتباطات و اطلاعات و اثر آن بر روابط عمومی

کنفرانس ملی روابط عمومی نوین:
ارائه ی دکتر حسن نجفی سولاری با موضوع آینده ی فناوری های اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر روابط عمومی:
به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن نجفی سولاری در “کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران” که صبح امروز _چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه _ در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزاری شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که در جهان انجام شده است، نخستین چالش آینده جهان معضل محیط زیست و دومین چالش فناوری اطلاعات است
مشاور فضای مجازی صدا و سیما و استاد دانشگاه دکتر حسن نجفی سولاری گفت: وب معناگرا کمک می‌کند که در هر لحظه بدانیم کدام مشتری در کدام نقطه از ایران چه ذائقه‌ای دارد، چه چیزی می‌خواهد و چه زمانی می‌توان به او بهترین سرویس را ارایه داد.
.

وی افزود: البته باید توجه داشت که انرژی هایی همچون صنعت خودرو، غذا، امور رفاهی، امور نظامی و… جزء این چالش‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه آلودگی محیط زیست به عنوان چالشی جدی مطرح است و این موضوع اهمیت آینده پژوهشی را مورد بحث قرار می‌دهد.

مشاور مرکز فضای مجازی صدا و سیما با بیان اینکه در آینده باید به نکات متفاوتی در حوزه روابط عمومی اندیشید، گفت: در این حوزه بسته بندی‌های فرهنگی متفاوتی داریم؛ جنس کار روابط عمومی‌ها در آینده متفاوت می‌شود و باید تعداد گویش ها، زبان ها، اقوام و طیف های مختف اقوام را آنالیز کرد.

نجفی هدف از این بحث را افزایش مهارت ادراکی نسبت به تحولات آینده و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و آشنایی با فناوری‌های نوین موثر بر روابط عمومی عنوان کرد و افزود: مشکل کشور در حوزه روابط عمومی در زمینه آموزش و پژوهش است.

وی تاکید کرد:روابط عمومی‌ها باید بتوانند خود را توانمند کنند، اگر آموزش، پژوهش و مهارت را در دستور کار روابط عمومی‌ها قرار دهیم این افراد می توانند جایگاه خود را پیدا کنند و بهتر در این مسیر گام بردارند.

مشاور معاونت فضای مجازی صدا و سیما گفت: روابط عمومی‌ها علاوه بر اینکه مشاور و راهبر هستند، می‌توانند به عنوان یک عنصر در سازمان‌های خود اثرگذار باشند، به شرط آن که آینده را خوب ببینند.

وی تصریح کرد: روابط عمومی خوب کسی نیست که تیر را به سمت هدف پرتاب کند، بلکه کسی است که هنگام پرتاب تیر، سرعت تغییر هدف خود را ببیند تا بتواند تیر را دقیق به سمت هدف آینده بزند. در غیر این صورت روابط عمومی خوبی نخواهد بود.

نجفی با تاکید بر اینکه اگر روابط عمومی ها آینده پژوهی نداشته باشند تاثیرگذار نخواهند بود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این مهم، تنها چاره موجود تقویت زمینه پژوهشی در این حوزه است.

مشاور معاونت فضای مجازی صدا و سیما با اشاره به مدل مفهومی در انقلاب پنجم تصریح کرد: زمینه فضاهای مجازی مبتنی بر ارتباطات است و باید در این زمینه محتوا، سرویس، فهم کاربر، قواعد و امنیت به درستی اقدام شود. نخستین فرایندی که هدف گذاری شده و در دستور کار است، توسعه هوشمندسازی است که نه تنها در صنعت “آی سی تی” به کار می رود، بلکه موتور محرکه تمام فناوری ها از جمله ویدیو، نانو، فولاد، لباس، صنایع سخت، سنگین، سبک و … است که تماما در سیستم های خود به دنبال هوشمندسازی هستند..

نجفی با تاکید بر لزوم فشرده سازی درتکنولوژی ای سی تی، یادآور شد : با فشرده سازی در تکنولوژی آی تی سی می‌توان اقدامات بزرگی انجام داد. فقدان جمع آوری اطلاعات باعث از دست دادن منابع می شود، باید با ذخیره سازی اطلاعات منابع را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: باید در سازمان ها از تکنولوژی فناوری اطلاعات استفاده کرد تا خطاها را کم و بهره وری سیستم را بالا ببریم. تکنولوژی موتورهای گرافیکی به آموزش همچنین هدایت مدیران روابط عمومی ها کمک خواهد کرد تا در مسیر صحیح گام بردارند. امروزه موتورهای گرافیکی بسیار قدرتمندی طراحی شده است که مطالب را سه بعدی می کند.

نجفی تاکید کرد: امروزه مخاطب رغبتی برای مطالعه متنی که طولانی باشد ندارد، اما اگر مطالب در قالب اینفوگرافی با در بر گرفتن تمام مفهوم‌ها تنظیم شود، بهتر مورد توجه قرار می گیرد تا خواننده را جلب کرده و او را از دست ندهیم.

وی با بیان اینکه ساخت شبکه های اجتماعی، پرتال، ویکی پدیا و … در حال تغییر است، یادآور شد: چاره ای نداریم غیر از اینکه روابط عمومی ها معنای وب معناگرا را متوجه شوند، وب معناگرا کمک می کند در هر لحظه بدانیم کدام مشتری در کدام نقطه از ایران چه ذائقه ای دارد، چه چیزی می خواهد و چه زمانی می توان به او بهترین سرویس را ارایه داد.

مشاور فضای مجازی با بیان اینکه رسانه های مکتوب باید فکری به حال خود کنند، تاکید کرد: باید بپذیریم رسانه های سنتی در حال فروکش کردن و رسانه های نوین در حال اوج گیری است. تبلیغات روزنامه ای به شدت کاهش پیدا کرده است، البته مجله ها هنوز جای خود را تا حدودی حفظ کرده اند. محتوا و مخاطب بسیار مهم است. در بسته بندی محتوایی باید مخاطب را در نظر گرفت.
نجفی با بیان اینکه در صنایع خلاق شاخه های متعددی وجود دارد که روابط عمومی ها میتوانند در آنها فعالیت کنند، افزود: هوشمند سازی ، تبدیل داشته های مفید به آرشیو، توجه به فناوری های شبیه سازی، جلوه های ویژه و یکپارچه سازی فرآیند ها از جمله این موارد است

همچنین ببینید

مزایای دولت الکترونیک

دولت الکترونیک مفهومی است که در دهه‌های اخیر در فضای مجازی به شکل گسترده مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.